Transsonic: Fluid Ontologies A/V
Transmediálne duo Transsonic (Viola Yip a Nicola L. Hein) vytvára pohlcujúce site-specific performancie a inštalácie premosťujúce vibrácie svetla a zvuku. Obaja z dvojice majú klasické hudobné vzdelanie, no zameriavajú sa na ontológiu zvuku a na to, ako možno hudobný zážitok premeniť za jeho základný materiál – zvuk. Skúmajú svetlo ako rozšírený hudobný materiál. Vytvárajú performancie, improvizujú so vzťahom medzi svetlom a zvukom ako rovnako dôležitými, dialektickými hudobnými materiálmi.
V novej audiovizuálnej performancii Fluid Ontologies, ktorá vznikla na objednávku festivalu, pokračuje Transsonic v rozširovaní svojej intermediálnej umeleckej praxe. Zameriava sa na využitie laserových spätnoväzobných nástrojov, pracujúcich s laserom ako zdrojom zvuku a mikrofónmi zo solárnych panelov, ktoré kombinujú s nástrojmi vyrobenými zo žiaroviek, výrobníkmi hmly a syntetizátormi a tiež s latentnými zvukovými priestormi neurónových sietí. S použitím 4-kanálového priestorového zvuku Transsonic teraz predstaví nový druh komplexného elektronického nástroja vytvárajúceho jedinečný zážitok stierajúci hranice medzi jednotlivými médiami.
Viola Yip je experimentálna skladateľka, performerka, zvuková umelkyňa a konštruktérka nástrojov. Zaujíma sa o tvorbu nových, vlastnoručne postavených nástrojov a zvukových performancií, ktoré skúmajú dynamické vzťahy medzi médiami, materialitou, priestorom a hudobnými telesami v experimentálnej hudbe.
Jej nedávne vystúpenia zahŕňajú Center for New Music and Audio Technologies na UC Berkeley, Center for Computer Research in Music and Acoustics na Stanforde, Issue Project Room (NYC), Look & Listen Festival NYC, Cycling ’74 Expo, School of Creative Media na City University v Hong Kongu, University of Huddersfield, Sonic Arts Research Center at Queen’s University Belfast a i. Získala čestné uznanie Giga-Hertz-Preis 2021 v ZKM v Karlsruhe.
Nicola L. Hein je zvukový umelec, gitarista, skladateľ a výskumník v oblasti hudobnej estetiky a kybernetiky. Je profesorom digitálnej tvorby a umeleckým riaditeľom štúdia pre elektronickú hudbu na Hudobnej univerzite v Lübecku. Venuje sa interakcii zvuku, priestoru, svetla, pohybu a emergentnej dynamiky estetických systémov. Vo svojej umeleckej práci využíva fyzické a elektronické rozšírenia syntetizátorov a elektrickej gitary, zvukové inštalácie s motormi/videoprojekciami/svetlom, kybernetickú interakciu človeka so strojom s interaktívnymi hudobnými systémami A.I., rozšírenú realitu, telematické umenie v reálnom čase, ambisonickú zvukovú projekciu, tvorbu nástrojov či konceptuálne kompozície. Spolupracoval s Maxom Eastlym, Evanom Parkerom, Miyou Masaokou, Axelom Dörnerom, Ute Wassermann a mnohými ďalšími. Svoju tvorbu prezentoval na festivaloch MaerzMusik, Ars Electronica, Moers Festival, A L’ARME! FESTIVAL, Super Deluxe, Sonica Festival a i.
Dielo vzniklo na objednávku A4 ako súčasť projektu New Perspectives for Action v rámci medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, spolufinancovaného Európskou úniou a z verejných zdrojov podporeného Fondom na podporu umenia a Nadáciou mesta Bratislavy.
@reimagineeurope #NewPerspectivesForAction #europeanunion #CreativeEurope